VERBUNK, FOGÁŠ, SÓLOMAĎÁR, MARHAŇSKÁ A BAŠISTOVSKÁ Ide o mužskú tanečnú hru – princíp parodovania do vojenskej služby.
Tanec má kruhovú formu, základným motívom je dvojkročka, miestami prerušená dupnutím o zem, čapášom na čižmu a potleskom.
Podanie si rúk v tanci má symbolický význam – v minulosti podanie ruky znamenalo súhlas mládenca s odchodom do vojenskej služby.
Pri MARHAŇSKEJ sa používala forma povelového verbunku, pri ktorom vedúci tanca vyvoláva názvy jednotlivých figúr alebo motívov, ktoré ostatní tanečníci následne prevádzajú. |
DO ŠAFĽIKA, POLKA A ČARDÁŠ Z JAROVNÍC V minulosti bol tanec do šaflika najfrekventovanejším tancom Šariša, ktorý sa tancoval pri všetkých tanečných príležitostiach.
Základným motívom je kráčanie páru v uzavretom držaní a následné krútenie páru v bočnom držaní.
Obohatením tanca sú podvrtky ženy v krútení a obchádzanie muža okolo ženy, ktoré sa obohacovalo cifrovaním, potleskom, alebo čapášovaním.
Počas tanca sa partneri viackrát pustia a každý tancuje samostatne, ona sa vrtí, on cifruje, alebo čapášuje. |
ŠEMETKOVSKÝ ČARDÁŠ, CHROMKA A POLKA Pochádzajú z rusínskej oblasti.
Sú to málo známe tance, ale v 60-tych rokoch bola šemetkovská polka veľmi obľúbená vo svojom okolí.
Charakteristické tanečné motívy nie sú zložité, ale zato majú veľkú dávku svojho zvláštneho temperamentu, ktorý umocňujú ešte chytľavejšie rusínske melódie. |
DRIBNA Z KYJOVA Charakteristická polková melódia „Dribna“.
Polkový typ tanca zo Šariša.
Patrí medzi krútivé tance nového štýlu.
Na Slovensku sa rozvinuli hlavne v prvej polovici 20. storočia.
Typickým znakom sú rytmické podupy (tancujú sa voľne, improvizačne), tempo je rýchle.
Obvykle sa tancoval v kruhovej forme a tanečníci sa pred muzikou predvádzali zložitejšími tanečnými ciframi. |
KYJOVSKÉ KOLESO Pri tanci sú dievčatá pochytané v tesnom držaní objednu.
V kolese striedajú jednokročku s jemným perovaním, oddychové prešlapovanie a kolesové krútenie.
Krútenie je obohatené výraznými podupmi a pri zastavení krútenia dievčatá taktiež pridávajú cifrovanie - výrazné podupy a drobné tanečné motívy.
Všetky časti sa striedajú nezávisle od sprievodnej piesne, je to teda tanec improvizačného charakteru.
Dievčatá v kolese spievajú charakteristické trojhlasné piesne rýchlejšieho tempa. |
RASLAVICKÁ KARIČKA  Dievčenská a ženská forma typického kolesového tanca zo Šariša spojená so spevmi.
Podstatné pre tento tanec je, že sa tancuje v kruhu.
Kruh predstavuje jednotu a umožňuje hlboké ľudské spojenie.
Karička je odvodená od kariky, čo je kruh.
Karičku tancovali dievčatá najmä na svadbách, priadkach a zábavách. |
KRÚCENA Z RASLAVÍC  Krútivý tanec starého štýlu mierneho tempa.
Názov „KRÚCENA“ je odvodený od dominantného tanečného motívu – krútenia páru.
Ďalšími motívmi sú cifrovanie v držaní za ruky oproti sebe, podtáčanie partnerky popod ruku, rôzne druhy zmien smeru krútenia.
Časté zastúpenie tu má oddychový motív – vedenie partnerky po priestore (najčastejšie rytmická chôdza).
Je to veľmi ľúbivý tanec, vyjadrujúci. hrdosť, tvrdosť a zároveň ľahkosť a rezkosť tanečných krokov. |
STARODÁVNE TANCE Z RASLAVÍC  V obci Raslavice sa zachovalo veľké množstvo starodávnych tancov.
My tancujeme: Mazurka, Ruská polka, Skákaná, Mojše, Kurikrik s Valcerom a Čerjana.
Dôležité je povedať že sú to tance s pevnou formou, čo znamená tancovať určité kroky na určitú melódiu.
Tancovali sa na zábavách vo svojej podobe, v slede, ktorý sa zvyčajne dodržiaval. |